درخواست گروه پيشگامان كوير از شركت زيرساخت،

از قاچاق در ترافيك تلفن بين الملل جلوگيري كنيد

مهندس محمدرضا رضائي نژاد، قائم مقام مديرعامل و رئيس هيئت مديره گروه پيشگامان كوير مي گويد: آمار و اطلاعات لازم در خصوص شركت هايي كه به امر قاچاق در حوزه ترافيك تلفن بين الملل فعاليت دارند را از طرف سه شركت برنده به شركت ارتباطات زير ساخت ارائه كرده ايم و منتظر واكنش آنها به اين اطلاعات هستيم.
او از اين جهت اين مسئله را بيان مي كند كه طبق آمار غير رسمي بالغ بر 70 درصد از بازار تلفن بين الملل به صورت قاچاق عرضه مي شود، هرچند شركت هاي فعال در اين حوزه تقريبا شناخته شده هستند ولي به نظر مي رسد مسئولان شركت زيرساخت بايد به زودي جواب قانع كننده اي در اين خصوص ارائه كنند.
اما گفت و شنودها در خصوص تلفن بين الملل در ايران محدود به مسئله قاچاق در ترافيك آن نيست بلكه مبحث مناقصه مجدد آن و اما و اگرهاي پيرامون اين مسئله نيز مورد توجه قرار گرفته است.
طبق قرارداد منعقد شده باشركت هاي ارائه دهنده تلفن بين الملل يا اصطلاحا VoIPها، مدت زمان اجراي قرارداد يكساله بوده و تا سه سال قابل تمديد می باشد. اول اسفند 88 زمان يكساله اين قراداد به اتمام مي رسد این در حالي است كه سه شركت برنده اين مناقصه از جمله تعاوني پيشگامان كوير برنامه‌ريزي خود را براي سال دوم آغاز كرده اند اما برخي مسئولان از برگزاري مجدد اين مناقصه سخن گفته اند.
در اين خصوص قائم مقام مديرعامل و رئيس هيئت مديره گروه پيشگامان كوير معتقد است: مسئولان شركت ارتباطات زير ساخت در جريان ميزان سرمايه گذاري هاي صورت گرفته در اين بخش هستند و در سال اول به دلايل مختلف از جمله آماده نبودن بستر لازم براي ارائه سرویس VOIP، سه شركت برنده مناقصه صرفا به سرمايه گذاري چند ميليارد توماني در اين بخش پرداخته اند. هر چند تبليغات با محوريت معرفي و توانايي هاي اين نوع تلفن توسط اين شركت ها و در حجم وسيع در اوايل اجراي طرح صورت گرفت ولي به علت آماده نبودن سيستم لازم، اين تبليغات براي اين شركت ها جنبه منفي داشته است. با توجه به اين مسئله به نظر مي رسد بايد طبق قرارداد موجود، مناقصه تمديد شود تا بتوانيم از سرمايه گذاري كلان انجام شده بهره برداري لازم را داشته باشيم.
رضائي نژاد ادامه مي دهد:با توجه به اينكه هر ماه شركت ارتباطات زیرساخت بالغ بر يك ميليارد تومان به حساب اين شركت ها اعمال مي كند، به نظر ميرسد اين سه شركت رسمي و مجوز دار VOIP به ادامه اين قراداد نياز دارند در غير اينصورت دچار مشكلات مالي خواهند شد.
البته وي تاكيد مي كند اميدواريم چنين اتفاقي بيفتد در غير اين صورت حل اين مسئله به مراجع حقوقي ارجاع خواهد شد.
مدير پروژه VOIP در گروه پيشگامان كوير يزد نيز از دو مانع مهم در گسترش استفاده از تلفن بين الملل در ايران سخن مي گويد.
محمدعلي عاقلي مي گويد: در بحث ترافيك وارده مهمترين مانع مبحث قاچاق است كه از طريق شركت هايي غير از سه شركت داراي مجوز ارائه مي شود.
وي افزود: اين شركت ها كه اطلاعات و آمار فعاليت هاي آنها موجود است در حدود 70 درصد بازار را در اختيار دارند كه اين گستردگي به دليل قيمت پايين ارائه خدماتشان است.
عاقلي در پاسخ به اين سوال كه چرا قيمت شركت هاي غيررسمي از سه شركت داراي مجوز كمتر است، مي گويد: به دليل آنكه اين شركت ها هزينه هايي از جمله پرداخت حق مجوز كه ماهانه بيش از يك ميليارد تومان است را ندارند و در مجموع عدم پرداخت چنين هزينه‌هايي باعث كاهش قيمت خدماتشان مي شود.
مدير پروژه VOIP در گروه پيشگامان كوير يزد به مانع ديگري در خصوص ترافيك صادره اشاره مي كند و مي گويد: در يك جمله عدم پايبندي به تعهدات صورت گرفته توسط شركت ارتباطات زيرساخت به عنوان مهمترین مانع در گسترش اين فناوري برجسته به شمار می رود. آز انجا كه تعهدات مابين شركت هاي استاني مخابرات و ارتباطات زيرساخت عملي نشده است، شركت هاي استاني مخابرات از تعهدات شانه خالي مي كنند.
عاقلي مي افزايد: گروه پيشگامان كوير طي شركت در مناقصه توانست كد 040 را با نام تجاري چلچله در خصوص عرضه تلفن بين الملل بدست آورد. طبق قراداد باشركت زيرساخت آنها متعهد شدند در تمامی مراكز مخابراتي سطح كشور تغييرات لازم را جهت مسيريابي کد 040 اعمال كنند. اما متاسفانه اين تغييرات در حال حاضر صرفا در كمتر از 10 درصد مراكز انجام شده است. اين مسئله تاثير بسيار زيادي بر فعاليت اين كد و در نتیجه کل فعالیت بر روی ترافیک صادره گذاشته است.
وي در عين حال مي گويد: با توجه به فعاليت هاي گسترده بين المللي خصوصا در عرصه نمايشگاههای VOIP، پيشگامان در حال حاضر در تمامي قاره اروپا، امريكاي شمالي شامل كشورهاي آمريكا و كانادا، آمريكاي جنوبي در كشورهايي مثل برزيل، آسياي ميانه و استراليا و در مجموع تمامي كشورهايي كه خيل عظيم ايرانيان در آنجا وجود دارند و تقاضاي تماس با ايران وجود دارد، سرویس خود را ارائه داده و تاكنون توانسته با بیش از 10 شركت بزرگ مخابراتي خارجي طرف قرارداد شود.
در مجموع به نظر مي رسد شركت ارتباطات زيرساخت علاوه بر انجام كامل تعهداتش در خصوص بندهاي قرارداد با شركت هاي VoIP در خصوص برخورد با پديده قاچاق در ترافيك بين الملل كار دشواري بر عهده دارد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا